Header

Biblionet și Future Communities

October 20th, 2013 | Posted by admin in Informaţii

Paul Andre Baran 2Paul-Andre Baran, Director Biblionet România și Campion Digital al României, a avut amabilitatea să ne acorde un interviu despre programul Biblionet, despre calitatea de Campion Digital și despre conferința și expoziția Future Communities, care vor fi organizate în perioada 30 octombrie – 1 noiembrie 2013 la Biblioteca Națională a României.

Rep.: Biblionet este un program IREX finanțat de Fundația Bill și Melinda Gates. Vă rugăm să ne spuneți cum a pornit, cum a evoluat, în ce stadiu vă aflați astăzi și care sunt perspectivele de viitor.

Paul Baran: Biblionet a pornit ca un program de 5 ani, cu o finanțare totală pentru România de 26,9 milioane USD. În prezent ne aflăm în cea de a doua jumătate a celui de-al cincilea an. Mai avem niște rezerve așa că am solicitat și ni s-a aprobat să extindem programul cu încă 1 an dar cu o echipă mai restrânsă. În acest al șaselea an ne vom concentra exclusiv pe lucruri legate de sustenabilitate.

Inițial proiectul și-a propus echiparea cu tehnologie a 1.600 de biblioteci publice din România și să instruim în jur de 2.500 de bibliotecari care să poată servi publicul cu noile tehnologii. Din start am considerat că este insuficient să echipăm bibliotecile doar cu calculatoare, așa că înafară de 4 calculatoare pentru o bibliotecă, am mai livrat și 1 proiector, 1 multifuncțional și o rețea Wi-Fi. Conexiunea la Internet trebuind să fie asigurată de Primărie. Calculatoarele livrate sunt fără software. Bibliotecile pot, și apropape toate au făcut acest lucru, să solicite licențe gratuite Microsoft pentru sistemul de operare și Office, prin TechSoup. Mai există de asemenea un parteneriat cu Bitdefender pentru antivirus gratuit și un parteneriat cu Softwin pentru un pachet complet de licențe Intuitext (software educațional), pentru jumătate dintre calculatoarele unei biblioteci. Instruirea s-a axat pe utilizarea calculatorului, și pe utilizarea unor servicii – crearea unui cont de e-mail, utilizare Skype, rețele de socializare,

De la început am colaborat intens cu ANBPR pentru a dezvolta capacitatea lor de a dovedi valoarea (advocacy) unei biblioteci atât în timpul programului, cât și după terminarea lui, în cadrul comunităților locale. Ei garantează cumva o parte din sustenabilitatea programului.

Programul nu este prezent doar în România ci și în multe alte țări de pe glob. În Europa programul mai este prezent în Letonia, Lituania, Polonia, Ucraina și Bulgaria și programul urmează a fi lansat și în Republica Moldova și Turcia. Înafara Europei mai există programe pilot în Indonezia, India, Vietnam, SUA, Mexic, Columbia și Chile etc.

În România, în acest moment, am ajuns la aproape 2.300 de biblioteci dotate, peste 3.000 de bibliotecari instruiți și am intrat într-o fază în care nu mai dotăm noi direct bibliotecile, ci participăm în programe de co-finanțare, alături de consiliile județene și asigurăm în continuare instruirea.

Rep.: Cum ar putea fi obținută sustenabilitatea acestor biblioteci?

P.B.: Când vorbim de sustenabilitate vorbim de o posibilă evoluție a sistemului de biblioteci publice. După plecarea noastră bibliotecile trebuie să fie capabile să-și mențină un parc de echipamente funcțional, care să țină pasul cu evoluția tehnologiei și să fie capabile să instruiască populația pentru utilizarea acestor tehnologii. Concret, sunt câteva aspecte de care trebuie să se țină seama. Unul este legat de partea bugetară. Un calculator costă astăzi în jur de 500 de euro și trebuie înlocuit odată la 4-5 ani. Nu cred că există primărie în România care să nu-și poată permite să bugeteze cumpărarea unui calculator pe an. În acest mod la fiecare 4 ani parcul de calculatoare ar putea fi înlocuit complet.

Încercăm să identificăm noi servicii necesare pe plan local. Un astfel de serviciu identificat este, de exemplu, căutarea de locuri de muncă online. Evoluăm de la un serviciu menit să aducă românii online, la un sistem care să rezolve problemele acute ale unei anumite zone.

Un alt exemplu este colaborarea din ultimii 3 ani cu APIA, fermierii pot accesa subvențiile prin intermediul bibliotecilor publice. Anul acesta am ajutat în jur de 43.000 de fermieri.

Foarte multe dintre localitățile în care suntem prezenți se suprapun cu cele care au făcut parte din programul Economia bazată pe cunoaștere și s-a profitat de pe urma unui transfer de experiență între cele două proiecte. Am colaborat și cu toate ONG-urile care au avut interese similare.

Acum avem un parteneriat cu Visa Europe prin intermediul căruia, în mai multe biblioteci, oferim un curs de îndrumare în servicii financiare, pentru adulți, prin care să înțeleagă modul de utilizare a cardurilor bancare, administrarea unui buget personal, e-banking etc.

Cu Wolters Kluwer avem un parteneriat în cadrul căruia se oferă acces gratuit la legislație și la interpretarea legilor.

După cum am afirmat deja, am obținut prelungirea programului cu încă un an, în care ne vom concentra pe sustenabilitate. Este important să evaluăm impactul bibliotecilor în viața comunităților locale și dacă vom reuși să dovedim concret utilitatea lor și finanțarea lor în continuare va fi mai facilă.

Rep.: Sunteți Campion Digital al României de 1 an și jumătate. Ce înseamnă acest lucru și ce ați făcut în această calitate?

P.B.: Da, am fost numit Campion Digital al României la începutul lui 2012. Atunci nu știam ce înseamnă acest lucru. Din ceea ce am înțeles, este vorba despre dorința ca cineva din societatea civilă să lucreze cu comisarul Neelie Kroes, în ideea de a promova Agenda Digitală în țările Uniunii Europene și de a asigura o comunicare între Guvern, societatea civilă și Comisia Europeană. Pe de altă parte este vorba și despre un schimb de experiență cu alte state ale UE. În această calitate am participat la mai multe conferințe internaționale, cum a fost de exemplu cea de la Dublin, din acest an.

În România așteptăm lansarea noii strategii privind Agenda Digitală și corelarea acestei strategii cu bugetele pentru perioada 2014-2020, atât pentru sectorul privat dar și pentru sectorul non-profit.

Rep.: În această calitate ați avut posibilitatea de a invita comisarul european Neelie Kroes în România. Cu prilejul acelei vizite va avea loc o conferință în data de 30 octombrie și o expoziție denumită Future Communities, în perioada 30 octombrie – 1 noiembrie. Ce ne puteți spune despre acest eveniment?

P.B.: Pe de o parte organizăm o conferință de bilanț, de încheiere a programului Biblionet, înainte de a ne micșora echipa. Profităm de vizita doamnei Kroes pentru o abordare mai largă a subiectului, astfel încât împreună cu MSI vom organiza și o expoziție în care să fie prezentate principalele proiecte pilot ale administrației din România. Vom selecta servicii pe diferite domenii, cum ar fi medicină, biblioteci, educație, agricultură etc. și le vom ilustra pe viu în cadrul conferinței și expoziției. Expoziția va fi deschisă publicului astfel încât și populația să înțeleagă ce înseamnă oferirea anumitor servicii. În expoziție vor fi prezente și companii private care vor expune și face demonstrații cu anumite tehnologii.

Pe de o parte dorim să expunem orașul viitorului, defalcat pe servicii. Pe de altă parte vom avea și un spațiu de joacă, de hands-on, în cadrul căruia vizitatorii vor putea experimenta noile tehnologii.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

2 Responses

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>