Header

Inovaţie pentru relansarea Europei

October 21st, 2014 | Posted by admin in Informaţii

Digital Agenda Targets Overall 2014 FINAL May 2014 greenÎn contextul documentului Open Innovation Yearbook 2013, publicat anul acesta de Digital Agenda for Europe, dar şi al alegerii unui nou Parlament şi Comisii Europene, organizaţia DIGITALEUROPE a lansat către membrii săi un apel pentru un dialog pe tema angajării într-o manieră mai intensă şi mai complexă în domeniul inovaţiei. Concluziile dezbaterii, desfăşurată pe 15 septembrie, s-ar putea materializa într-o primă etapă într-o scrisoare către lideri cheie ai Uniunii Europene.
Dezbaterea a fost în consens şi cu priorităţile noului Preşedinte al Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, publicate în programul său politic denumit „A New Start for Europe: My Agenda for Jobs, Growth, Fairness and Democratic Change”.
„Suntem foarte încurajaţi de direcţiile politice pe care le-aţi tresat pentru următoare Comisie în programul „A New Start for Europe: My agenda for jobs, growth, fairness and democratic change”, în care faceţi apel pentru crearea unei Europe complet digitale – şi a unei pieţe unice complet digitale”, se arată într-o scrisoare deschisă trimisă de organizaţia DIGITALEUROPE noului Preşedinte al Comisiei Europene, cu ocazia numirii sale în funcţie. „Suntem încrezători că sub conducerea dumneavoastră corpul executiv al Uniunii Europene va constitui cu adevărat o Preşedinţie Digitală.

Aceasta înseamnă beneficierea la maxim de tehnologiile digitale pentru a menţine şi dezvolta potenţialul social şi industrial al Europei prin implementarea acestor tehnologii la nivelul întregii societăţi”. „Pentru a beneficia la maximum de contribuţia economică şi socială a tehnologiilor digitale, credem că politica digitală în cadrul Comisiei Europene trebuie integrată în responsabilităţile întregului Colegiu şi alocată unui Campion Digital autentic. Această persoană ar trebui însărcinată cu aplicarea unui principiu al inovaţiei – opus unui principiu al precauţiei – întregii legislaţii UE, şi care să se asigure că politica UE are perspective de viitor şi este uniformă la nivelul întregii Comisii, cu un set de obiective bine definit”, se mai arată în scrisoare.

O piaţă digitală unică, conectată
Potrivit programului său politic, a doua prioritate majoră a noului Preşedinte al Comisiei Europe, după consolidarea competitivităţii Europei şi stimularea investiţiilor în scopul creării de noi locuri de muncă, este crearea unui pieţe digitale unice la nivelul întregii Uniuni Europene.
„Cred că trebuie să utilizăm mult mai bine marile oportunităţi oferite de tehnologiile digitale, care nu cunosc frontiere. Pentru a face acest lucru, trebuie să avem curaj să uniformizăm toate reglementările naţionale în domeniul telecom, al legislaţiei privind copyright-ul şi protecţia datelor, al managementului undelor radio şi al aplicării legii concurenţei. Dacă facem acest lucru, le vom asigura cetăţenilor europeni posibilitatea de a-şi folosi telefoanele mobile la nivelul întregii Europe fără să fie nevoiţi să plătească tarife de roaming. Să acceseze servicii, muzică, filme şi evenimente sportive pe dispozitivele lor electronice oriunde s-ar afla în Europa şi indiferent de frontiere. Putem crea un cadru concurenţial echitabil, în care toate companiile ce oferă bunuri sau servicii în Uniunea Europeană să se supună aceloraşi reglementări privind protecţia datelor şi a consumatorilor, indiferent unde este localizat serverul lor. Creând o piaţă digitală unică conectată, putem genera până la 250 miliarde euro creştere suplimentară în Europa în cursul mandatului noii Comisii, creând astfel sute de mii de noi locuri de muncă, în special pentru tineri, şi o societate vibrantă bazată pe cunoaştere”.
„Pentru a atinge acest obiectiv, intenţionez să fac, în primele şase luni ale mandatului meu, paşi legislativi ambiţioşi către o piaţă digitală unică, conectată, în special prin finalizarea rapidă a negocierilor pe tema legislaţiei europene comune privind protecţia datelor, prin punerea unui accent mai mare pe reforma în curs a reglementărilor telecom, prin modernizarea legii copyright-ului în concordanţă cu revoluţia digitală şi comportamentul în schimbare al consumatorilor, prin modernizarea şi simplificarea legislaţiei privind protecţia consumatorilor în zona achiziţiilor online şi digitale. Aceasta ar trebui să meargă mână în mână cu eforturi de stimulare a aptitudinilor digitale şi a învăţării la nivelul întregii societăţi şi de facilitare a creării de start-up-uri inovatoare. Îmbunătăţirea utilizării tehnologiilor digitale şi serviciilor online ar trebui să devină o politică orizontală, care să acopere toate sectoarele economiei şi ale sectorului public”.
Inovaţia, principalul driver pentru creştere
Importanţa inovaţiei în noul context politic european este subliniată şi în cea mai recentă publicaţie a Consiliului de la Lisabona, intitulată Reforming the European Commission.
„O nouă Comisiei Europeană îşi va asuma puterea în acest an, sub conducerea lui Jean-Claude Juncker, cel care a promis în mod memorabil că va fi primul preşedinte digital. În încercarea de a ieşi din cea mai adâncă recesiune din ultimii ani, nu este surprinzător consensul universal de la nivelul întregii puteri politice europene, potrivit căruia creşterea, locurile de muncă şi competitivitatea trebuie să constituie principala prioritate a acestei noi conduceri.
Lupta pentru creştere şi noi locuri de muncă trebuie să fie mult mai concretă, cu o evidenţă mai clară a ceea ce generează valoare şi noi locuri de muncă în secolul 21. În acest sens, există şapte tendinţe cheie care trebuie luate în considerare, se arată în publicaţia Consiliului de la Lisabona.
În economiile avansate, inovaţia este de departe cel mai important driver pentru prosperitate şi productivitate, cu o contribuţie între 66 şi 80% la întreaga creştere economică. În Europa, inovaţia a reprezentat 62% din creşterea economică între 1995-2007. Aceasta înseamnă că orice strategie de creştere care nu este susţinută de eforturi ambiţioase de a îmbunătăţi inovaţia, cel mai probabil va genera rezultate minore.
Pentru că inovaţia este principalul driver pentru creştere, este important să se realizeze că natura inovaţiei în sine s-a schimbat dramatic, odată cu apariţia Internetului şi a tehnologiilor digitale. Pârghiile tradiţionale de inovaţie, precum cheltuielile pentru cercetare şi dezvoltare, sunt la fel de importante ca întotdeauna, dar la fel sunt şi alte zone precum design-ul, data analytics, business model şi process innovation. În acest sens, este vital ca guvernele să nu reducă bugetele de cercetare şi inovaţie, ci mai mult, să completeze aceste eforturi cu paşi care să facă întreaga economie să se alinieze la noua eră a informaţiei.
Inovaţia disruptivă, care deseori generează cele mai mari câştiguri atunci când vine vorba de creştere, locuri de muncă şi câştigarea de avantaj competitiv global, este condusă în mod disproporţionat de companii tinere, axate pe tehnologie. Acest lucru face din antreprenoriatul digital o zonă de importanţă crucială. Europa are cota sa de digital disrupters, precum Skype, Spotify şi Zalando, dar a eşuat în construirea de companii globale mari, care să fie mai tinere de 25 de ani.
Companiile tinere au, de asemenea, un rol important în crearea de locuri de muncă, companii cu o vechime de cinci ani sau mai puţin generând aproape 50% din noile locuri de muncă. Acest aspect are ramificaţii politice profunde pentru un continent care se luptă să aducă înapoi la muncă 26 de milioane de şomeri. Aşadar, în loc să se blocheze în discursul tradiţional privind companii mari versus companii mici, clasa politică ar trebui să treacă la tânăr şi nou, deoarece Europa va necesita zeci de mii de companii noi, cu creştere rapidă, pentru a face o schimbare majoră în cifra imensă a şomajului.
Tehnologiile digitale transformă natura economiei, contribuind disproporţionat la creştere şi inovaţie, ceea ce schimbă natura forţei de muncă. Aptitudinile digitale sunt acum printre cele mai căutate competenţe de către angajatori, care se confruntă în prezent cu perspectiva a peste un milion de locuri de muncă neocupate până în 2020, din cauza unei lipse la scară largă de know-how în domeniul tehnologiei comunicaţiilor şi informaţiei. Combinaţia între nivelul ridicat al şomajului şi lipsa severă de competenţe este toxică pentru economie, adăugându-se la urgenţa de a conecta cererea uriaşă neacoperită de competenţe digitale, cu ofertele unei generaţii tinere, cel mai adesea nativi digitali fară un loc de muncă.
O zonă în care Europa continuă să deţină un avantaj competitiv formidabil faţă de alte părţi ale lumii este în producţie şi industrie. Folosirea acestui atu – completat cu digitalizarea – ar rezulta în capabilităţi economice şi inovaţii dificil de replicat, precum şi în perspectiva de a re-loca şi crea locuri de muncă bine plătite în Europa. Fie că unii numesc acest fenomen Industria 4.0, producţie avansată sau Internet of Things, este o zonă unde Europa poate obţine un avantaj semnificativ şi îşi poate îmbunătăţi rapid viitoarele perspective economice.
Dacă Europa speră să câştige competiţia pentru antreprenori şi investiţii, atunci are nevoie de o singură piaţă, complet funcţională, nu doar pentru bunuri fabricate, ci şi zona serviciilor, digitală şi de capital (de risc). În condiţiile fragmentării curente, în special în ultimele trei zone, piaţă unică nu este viabilă în viitor, ceea ce ar putea împiedica recuperarea economică şi descuraja atât de necesarele investiţii. Fără un salt în integrarea pieţei, de exemplu prin crearea unui nou regim corporativ la nivelul întregii Uniuni Europe pentru antreprenorii digitali, este puţin probabil ca Europa să poată să-şi revină vreodată din creşterea lentă, productivitatea în declin şi somajul în creştere.

Sursa grafic: European Commision, Digital Agenda Scoreboard 2014

autor: Elena Lita

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>